onsdag, mars 14, 2007



Siden jeg har bestemt meg for å bli her et par uker til, måtte jeg forlenge visumet. Dette kunne jeg ikke lenger gjøre på immigration-kontoret her, så jeg måtte ta meg en tur over grensen til Kambodsja. Her i Pattaya er det mange som arrangerer visumturer, så det er om å gjøre å forhøre seg slik at vi plukker ut en som har god komfort. Dette ble gjordt og turen ble bestilt. Det verste er at de starter så grytidlig om morgenen, så allerede kl 06.00 var jeg på plass. Her ble det servert frukost før avreise, mens arrangøren ordnet de siste papirene for oss. Kl 07.40 var det klar til avgang. Vi ble transportert i 2 minibusser, og var 15 stk til sammen. Jeg og 14 menn! Bussene var komfortable med store deilige stresslesser i skinn, aircondition og video. Vi ankom grensen og her var det folk som tok i mot oss ordnet alt for oss, vi måtte bare gå inn i Kambodsja, være der ca 20-30 min mens de ordnet stempling av pass og papirer og så gå tilbake. På tilbaketuren ble det servert lunch og vi var tilbake allerede kl 15.00. Kambodsja er et fattig land, og det merket vi ved at det var fullt av gamle og barn som stod på grensen og tigget. Veien på Thailandsiden var asfaltert, mens i Kambodsja var det bare sand og grus. Han som satt ved siden av meg hadde vært lenger inn i landet, men hadde kun orket å være der et par dager på grunn av alle tiggerene. De hang etter han hvor han enn gikk og stod. Spiste han, stod de helt inn til bordet hans i påvente å få litt mat, satt han utenfor bungalowen han bodde i, hang de over balkongen for å få noe. Han reiste tilbake til Thailand etter et par dager.

Nå har jeg fått visum i nye 30 dager, men kommer hjem den 1.april. Aprilsnarr?

Ingen kommentarer: